Utskiftning eller reparasjon av bilglass
Vi forhandler, monterer og reparerer alle typer bilglass.
Alle glasskader dekkes av forsikringen. Det er særdeles viktig at man oppsøker et verksted med tilstrekkelig fagkunnskap for å foreta utskifting av frontruta.
Vi har lang erfaring med bilglass og bruker markedets beste produkter. I Lillehammer har vi over 30% markedsandel innen bilglass. Vi utfører alltid kalibrering etter skifte av frontrute.
Småskader = gratis
Små skader (rosetter) lar seg reparere såfremt de ikke sitter i synsfeltet eller er for store. En reparasjon bør foretas snarest slik at skaden ikke sprekker og derved medfører utskiftning. Reparasjon dekkes normalt full ut av glassforsikringen.
Større skader = forsikring
En normal frontruteskade som krever utskifting dekkes som oftest av kaskoforsikringen mot en egenadel. Skader som skyldes mangelfullt vedlikehold dekkes ikke av forsikringen.
Hva gjør vi?
Dersom skaden ikke er så stor at det krever utskifting, reparerer vi med Novus-reparasjonssystem for bilglass.
For å gjøre det lettere for limet å feste seg skikkelig, borer vi litt i treffpunktet på ruta med et lite spesialbor. Så montererer vi ei såkalt ”bru” over skaden og drypper spesiallimet ”Resin” i hullet. Limet har egenskaper som gjør at det følger skadens sprekker samme hvor ”tette” disse er, og fyller i dem og alle eventuelle hulrom som måtte finnes.
Når limet har festet seg skikkelig legger vi på en såkalt ”pittfill”, en tynn forseglingsfilm som herdes med UV-lys. Til slutt rengjør vi hele overflaten.
Hvordan ser det ut?
Som oftest kan du ikke se at det vært noen skade der, og glasset har samme motstandsdyktighet som før. Andre ganger kan du se reparasjonen, men det har ingen betydning for kvaliteten på glasset. Vi gir garanti så lenge prosessen er utført riktig.
Skader som befinner seg midt i sjåførens synsfelt, repareres ikke. I slike tilfeller skiftes hele glasset.
Frontruta
Frontruta er ikke bare glass, men sikkerhet!
I gode gamle dager hadde frontruta på bilen som oppgave å holde passasjerene tørre og varme, foruten å bli sett igjennom.
På moderne biler er frontruta en langt mer viktig del av hele bilkonstruksjonen. For å spare vekt for blant annet bedret drivstofføkonomi, er frontruta på mange nye biler enn meget viktig del av den bærende karosserikonstruksjonen.
Frontruta blir limt på karosseriet med spesiallim med meget høy limeeffekt og strekkfasthet. Frontruta vil dermed oppta de vridningene som det til en hver tid er i et bilkarosseri under kjøring.
Bilens kollisjonssikkerhet er dermed sterkt avhengig av en korrekt og profesjonelt montert frontrute. Får man steinsprut eller andre skader i frontruta som fører til sprekkdannelser bør frontruta skiftes så fort som mulig.
Med sprekker i frontruta vil ikke karosseriet bli korrekt deformert ved kollisjon eller rundvelt. En slitt og oppripet frontrute vil gi dårlig sikt og derved lavere trafikksikkerhet. Normalt vil sprekte og slitte frontruter medføre merknad ved EU eller politikontroll og bli pålagt byttet ut.
Air bag finnes det i dag på nesten alle nye biler og den er sterkt avhengig av frontrutas evne til å holde seg på plass. Faller frontruta ut ved en kollisjon så vil airbagen ikke ha noen virkning da en utløst airbag bruker frontruta som støtte og anlegg for å fungere. Er da ruta feil montert vil dette få katastrofale følger.
En frontrute som faller ut av en bil ved en kollisjon vil selvsagt være livsfarlig for sine omgivelser.