1. Hjem
  2. Lakkbehandling

lakk_1920x400.jpg

Lakken er vanligvis full av smuss og urenheter

En lakkert overflate er ikke så blank og glansfull som en kunne tro. Den er full av ujevnheter og smuss som sitter fast. Det er umulig å få denne glansen igjen ved vask eller ordinære rensemidler.

Smuss starter en oksyderingsprosess i lakken. Dette gjør den enda mer matt og uren. Her trenges en dyprengjøring med rubbing og polering. Vi sliper ned til originalfargen og legger et beskyttende lag på denne.

 

Hva er en syntetisk lakkbeskyttelse?

En syntetisk lakkbeskyttelse former et lag av ekstremt solid beskyttelse som forsegler lakkoverflaten og gjør den meget motstandsdyktig mot salt, sollys, sur nedbør, nedfall fra trær, sur nedbør, industrinedfall o.l.

Syntetisk overflatebeskyttelse gir følgende fordeler:

  • Overflaten får en dyp og varig glans
  • Motvirker delvis riper, oksidasjon og minsker rustangrep
  • Overflaten brytes ikke ned av salt, sollys, forurensing m.m.
  • Smussavvisende – lettere å holde ren p.g.a. den blanke, glatte overflaten
  • Inneholder ikke silikon
  • Et teflonbehandlet produkt kan omlakkeres etter normal preparering før lakkering

Vanlig bilvoks lar seg vaske bort og slites vekk etter en tid. I motsetning til voks tåler denne behandlingen de fleste kjemikalier og høytrykksvask med høy varme. Ingen andre produsenter har hittil greid å fremstille en tilsvarende formel inneholdende så høy konsentrasjon av teflon.

En syntetisk behandlet lakk holder seg blank og fin i flere år. Lakken får en skinnende glans og finish som fremhever bilens farge. Lakken blir meget lett å vedlikeholde og vaske samtidig som den hever bilens annenhåndsverdi.

Årlig lakkbehandling av ny bil lønner seg!

Tidligere ble biler forsynt med lakk som var tilsatt kjemikalier som i dag er forbudt. Alle nye biler er lakkert med vannbasert miljølakk. Denne er mindre motstandsdyktig enn lakken som ble brukt før.

Derfor anbefaler vi å behandle bilen en gang i året. Har du ny bil i dag, er en årlig avtale om behandling og beskyttelse av lakken noe av det mest lønnsomme du kan gjøre for bilen din. På nye biler rubber vi selvfølgelig ikke ned lakken, men avfetter, renser og behandler den syntetisk.